کاربردهای بخارشوی

از ۳۰۰ سال پیش تا به امروز استفاده از بخار آب و فشار حاصل از آن به زندگی انسانها کمک زیادی کرده است. جیمز وات با اختراع ماشین بخار در ۲۴۰ سال قبل موجب تحولی عظیم در صنعت جهان شد. شاید اختراع بخارشوی نیز بتواند تحولی در نظافت و بهداشت محیط کار و منازل ایجاد کند ...
نیازمندیهای دکوراسیون داخلی
 
از ۳۰۰ سال پیش تا به امروز استفاده از بخار آب و فشار حاصل از آن به زندگی انسانها کمک زیادی کرده است. جیمز وات با اختراع ماشین بخار در ۲۴۰ سال قبل موجب تحولی عظیم در صنعت جهان شد. شاید اختراع بخارشوی نیز بتواند تحولی در نظافت و بهداشت محیط کار و منازل ایجاد کند ... 
این وسیله خانگی که کم کم دارد جای خود را در کنار سایر لوازم خانگی باز می‏کند و در لیست جهیزیه عروس خانم‏ها هم وارد میشود، برای نظافت و تمیزی اغلب سطوح صاف و صیقلی فلزی، سرامیکی، چوبی، سنگی، شیشه‏ای استفاده میشود. برخی از مردم از آن برای تمیز کردن پارچه ‏ها، پرده‏ها، فرش و موکت، لباس و کفش استفاده میکنند که البته کارایی خوبی ندارد و استفاده از بخارشوی برای این موارد توصیه نمیشود. بخارشوی اگر دارای کیفیت و استاندارد خوبی باشد معمولا نتیجه کارش لذتبخش است.
 
بخارشوی؛ انواع و اقسام 
دستگاه‏های بخارشوی معمولا در سه مدل (دستی، تِی بخار و چندمنظوره) تولید می‏شوند. قبل از خرید باید به نیاز خود توجه کنید. باید ببینید میخواهید چه سطوحی را تمیز کنید. آیا کف اتاق پذیرایی یا آشپزخانه تان زود به زود کثیف میشود و هر چند روز نیاز به نظافت و تمیز شدن دارد؟ آیا سطح گاز، سینک ظرفشویی و سطوح فلزی برایتان اهمیت بیشتری دارد؟ و نکته مهم‏تر اینکه چقدر می‏خواهید هزینه کنید؟
 
تِی بخارشوی 
این مدل از بخار شوی‏ها صرفا جهت تمیز کاری سنگ، سرامیک و پارکت طراحی شده و از آنها نمی‏ توان برای تمیز نمودن اجاق گاز و شیشه و پنجره استفاده نمود. این بخار شوی‏ها شبیه به جاروبرقیهای دارای دسته بلند هستند. در صورتی که کف منزل بیشتر از سنگ و سرامیک تشکیل شده اولین اولویت خرید، مدل‏های کف شوی یا در اصطلاح تی بخارشو است. استفاده از این سری دستگاه‏ها با توجه به طراحی خاص جهت کفشویی بسیار آسان و با نتیجه مطلوب است. اگر کف منزل شما سنگ، سرامیک یا پارکت است و می‏خواهید از بخارشوی در تمیزی پنجره و دیوارها نیز استفاده کنید پیشنهاد ما خرید یک تی بخارشوی به علاوه یک دستگاه بخارشوی دستی است. معمولا در این حالت هزینه خرید دو دستگاه کمتر از خرید یک دستگاه بزرگ و چندمنظوره است.
 
بخارشوی دستی 
این نوع بخارشوی بسته به لوازم همراه دستگاه بخارشوی، بیشتر برای تمیز کاری در‏ها، دیوارها، سینک ظرفشویی، اجاق گاز، شیشه و پنجره و قسمت‏هایی که به راحتی در دسترس هستند مورد استفاده قرار می‏گیرد. درصورتی که کف منزل زیاد از سنگ و سرامیک تشکیل نشده و شما نیز هزینه زیادی برای بخا رشوی در نظر نگرفته‏اید، مدل‏های بخارشوی دستی پیشنهاد ماست و درهمین حالت اگر هزینه برای شما چندان مطرح نیست مدل‏های کامل و چندمنظوره گزینه مناسب خرید است.
 
بخارشوی چندمنظوره 
بخارشوی چند منظوره دارای سری‏های متنوع جهت تمیز کاری کف و همچنین در و پنجره‏ها هستند و با آن می‏توان هر جایی را تمیز کرد.
 
موارد استفاده از بخارشوی:
1. تمیز کردن فر و صفحه روی اجاق با بخارشوی
هر کسی از تمیز کردن فر متنفر است. از بین بردن چربی و غذاهای ریخته شده واقعا سخت است. اسپری های تمیز کننده زیادی در بازار وجود دارند، اما آنها اغلب سمی هستند و فضای آشپزخانه شما را با بوی مواد شیمیایی پر می کنند. به جای آنها می توانید از بخارشوی استفاده کنید که یک روش سالم برای محیط زیست است و هیچ بوی مشمئز کننده ای تولید نمی کند. با این حال مراقب باشید که بخارشوی را مستقیم به المنت ها نگیرید که ممکن است باعث از کار افتادن فر شود. برای بیشترین بهره گیری در مورد درهای شیشه ای، برس بخارشوی را متصل کنید تا بتوانید لکه های چربی روی آن را براحتی از بین ببرید. برس سیمی بهترین ابزار برای تمیز کردن میله های فلزی است فقط مراقب باشید که روی سطوح حساس آن را نکشید. اگر از کارایی برس بخارشوی مورد نظر اطمینان ندارید ابتدا را بر روی مکانی خاص و بی استفاده امتحان کنید سپس مکان اصلی را تمیز کنید.
2. تمیز کردن باربیکیو با بخارشوی
بخارشوی می تواند بار سنگین تمیز کردن باربیکیو را برای شما بسیار سبک کند. این نکته را در نظر داشته باشید که این کار را در محوطه باز انجام ندهید چرا که بخارشوی ها در هوای مرطوب کارایی لازم را ندارند. برای تمیز کردن باربیکیو به همان طریق تمیز کردن فر اقدام کنید. 
3.ذوب کردن یخ فریزر
اگر برای ذوب کردن یخ فریزر خود عجله دارید، استفاده از بخارشوی یک راه مطمئن برای خلاصی از دست برفک یخچال است. گرمای بخارشوی همچنین محیط فریزر را بدون استفاده از پودر شوینده استریلیزه می کند. ابتدا کشو های فریزر را خارج کنید، یک ظرف زیر فریزر قرار دهید تا یخ و مواد زاید در آن بریزد. تکه های یخ به راحتی جدا می شوند. در آخر با یک پارچه تمام سطوح را پاک و خشک کنید. 
4. تمیز کردن پنجره ها
این امکان بخارشوی بسیار کاربردی است چراکه بسیاری از خانم های خانه از تمیز کردن شیشه و پنجره ها نفرت دارند! زمانی که از پارچه و آب استفاده می کنید دست های شما بعد از مدتی خسته می شوند. بخارشوی ها در این معقوله بسیار عالی عمل می کنند چراکه بخار داغ را روی شیشه می پاشند و آن را کاملا پاک می کنند سپس شما می توانید به کمک هوله ی خود بخارشوی سطوح را خشک کنید و پنجره ی شما مانند آینه خواهد درخشید!
5. تمیز کردن کف های سخت 
بخارشوی ها برای تمیز کردن سطوح کاشی حمام و آشپزخانه عالی هستند همچنانکه آنها باکتری ها را از بین می برند و این امر هرگز با یک دستمال و پودر شستشو میسر نخواهد شد چرا که نفوذ بخار خیلی بیشتر از پودر شستشو است. بخارشوی درز های کاشی ها را براحتی تمیز می کند. 
6. تمیز کردن مبلمان و صندلی ها
اکثر بخارشوی ها ملحقاتی برای تمیز کردن مبلمان دارند. این ملحقات را به دستگاه متصل کرده و روی مبلمان و کاناپه بکشید. این عمل گرد و غبار و لکه را از بین می برد. توصیه می شود ابتدا این عمل را در بخشی که دور از دید است انجام دهید و سپس بر روی قسمت اصلی مبل تکرار کنید.
7. تمیز کردن پرده ها
شما می توانید ملحقات مربوط به مبلمان و پارچه های مربوطه را برای تمیز کردن پرده ها نیز بکار برید.
8. میز کردن فرش و قالیچه
بهترین وسیله برای تمیز کردن فرش در بخارشوی است! آنها خیلی سریع و موثر این کار انجام می دهند. با این وجود بخارشوی برای تمیز کردن بخشی از فرش مفید است و نه برای شستن تمام فرش. اگر لکه ای روی فرش باشد، بخار با فشار زیاد آن را کاملا از بین می برد.
9.بهداشتی کردن تشک ها
دمای بالای بخاری که توسط بخارشوی تولید می شود انگل ها و میکروب های گرد و غبار را می کشد. این عمل مخصوصا برای مواقعی که فردی از خانواده شما آلرژی دارد بسیار مثمر ثمر است. دقت داشته باشید که قبل از عمل بهداشتی کردن، تشک شما خشک باشد.
10.تمیز کردن شیرهای آب
تمیز کردن شیرهای آب می تواند خیلی مشکل باشد زیرا پر از شیار و درز هستند اما بخارشوی یک انتخاب ایده آل برای این امر است. با استفاده از سری مناسب دستگاه می توانید با فشار بخار بالا تمام درزهای شیر آب را تمیز کنید و سپس با دستمالی آن را خشک کنید. 
 
نحوه کار با بخارشوی 
تمیز کردن سطوح مختلف توسط بخار با استفاده از دستمال یا برس کامل می‏شود. برخورد بخار با سطوح موجب جدا شدن آلودگیها میشود اما نمیتواند تمیزی را در حد مطلوب فراهم کند. فراموش نکنید دستمال بخارشوی نباید بیش از اندازه مرطوب شود چرا که لک حاصل از حرکت بخارشوی مانع تمیزی کامل خواهد بود. 
 
میکروب کشی با بخار 
بخارشوی وسیله ای است که با بهرهگیری از بخارآب در تمیز کردن محیط اطراف به ما کمک میکند. استفاده از نیروی بخار در صورتی که بخار در دمای بالا باشد(۱۰۰درجه سانتیگراد) میتواند در میکروب کشی و پاکیزگی بیشتر مورد استفاده قرار گیرد. از این رو استفاده از بخارشوی میتواند به بهداشت محیط خانه و سلامت افراد خانواده کمک کند. 
 
کمک به مفاصل و عضلات 
استفاده از دستگاه بخارشوی موجب میشود برای تمیز کردن سطوح، زیاد خم و راست نشوید و به مفاصل دستتان فشار وارد نشود، عضلات شما دچار خستگی نشود و همچنین پوست دست و ناخنهایتان که معمولا در اینجور کارها دچار آسیب و صدمه میشوند، سالم بمانند. همچنین کمردرد نیز که نتیجه کارهای ریز و درشت خانه داری است احتمالا کمتر به سراغتان خواهد آمد.

مطالب مرتبط


    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها