دسته بندی درب های ضدسرقت

دسته بندی درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران دسته بندی درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران بر اساس شکل ظاهری و مشخصات فنی آنها
نیازمندیهای دکوراسیون داخلی
دسته بندی درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران
 دسته بندی درب های ضد سرقت موجود در بازار ایران بر اساس شکل ظاهری و مشخصات فنی آنها :
 
 
۱- درب ضد سرقت ترک
۲-درب ضد سرقت ایرانی
۳-درب ضدسرقت چینی
 
در حالت کلی می توان گفت دربهای ضد سرقت از نظر نحوه تولید و مشخصات ظاهری و شکل آنها به دو طرح ترک و چین باز می گردند و این را نیز باید در نظر داشت که دربهای ضد سرقت چینی خود نیز از دربهای ایتالیایی الگو برداری شده اند. اما دربهای ضد سرقت ایرانی نیز که پیشتر در دسته بندی های انواع درب ضد سرقت قرار داده بودیم نیز از نظر ظاهری کاملا مشابه دربهای ساخت ترکیه و در بعضی موارد محدودتر کاملا مشابه دربهای ساخت چین می باشد.به دلیل شباهت دربهای ضد سرقت ایرانی به دربهای ضد سرقت ترک این دو مورد را در یک دسته قرار می دهیم.تولید کنندگان دربهای ضد سرقت ترک که در ایران فعالیت می کنند چارچوب های خود را از تولید کنندگان  داخل کشور خریداری می کنند و یا خود اقدام به تولید این چارچوب ها در داخل کشور می نماید ولی یراق آلات این دربها عموما از محصولات ساخت ترکیه استفاده می شود که در صدر آنها شرکت KALE ترکیه می باشد که جایگاه ویژه ای را در بازار ایران به خود اختصاص داده است.
 
تفاوت های درب ضد سرقت ترک و چینی 
 
نخستین تفاوت در چارچوب این دربها می باشد به گونه ای که چارچوب دربهای ضد سرقت چینی به صورت تخت بوده و اختلاف کمی بین سطوح بیرونی و لنگه درب وجود دارد. در حالی که این اختلاف در دربهای ضد سرقت ترک بیشتر می باشد.دومین تفاوتی که در ظاهر کاملا مشخص می باشد تفاوت در لولاهای این درب ها می باشد.لولاهای دربهای ضد سرقت ترک از سمت داخل قابل مشاهده بوده و کاملا مشخص است اما لولاهای دربهای ضد سرقت چینی مخفی است و نه از داخل و نه از بیرون قابل تشخیص نمی باشد.تفاوت سوم را می توان در رویه این دربها دانست به گونه ای که رویه درب ضد سرقت چین به صورت فلزی (استیل) با رنگ کوره ای الکترواستاتیک می باشند. اما رویه دربهای ضد سرقت ترک به دو دسته MDF با روکش طبیعی چوب و یا MDF با روکش PVC تقسیم  بندی می شود.
اما این تصور که دربهای ضد سرقت چینی نسبت به دربهای ضد سرقت ترک دارای کیفیت پایین تری هستند شاید تصوری اشتباه و نادرست باشد اما با وجود اجناس بی کیفیت چینی در بازار ایران می توان به خریدار درب ضد سرقت حق داد که این تصور را داشته باشد.
قیمت درب ضد سرقت چینی نسبت به قیمت درب ضد سرقت ترک پایین تر می باشد وزن این دربها نیز نسبت به نمونه مشابه ترک خود بسیار سبکتر می باشند به طوری که می توان گفت که وزن یک درب ضد سرقت ترک با دو درب ضد سرقت چینی میتواند برابری کند.
در ضمن مراحل نصب درب های ضد سرقت چینی آسان تر و سریع تر بوده هر چند که نصب درب ضد سرقت ترک نیز بیشتر از ۱ یا ۲ ساعت زمان بر نخواهد بود.
در پایان لازم به ذکر است که مرغوبترین و بهترین دربهای ضد سرقت حتی اگر از فولاد نفوذناپذیر و بر اساس استانداردهای جهانی نیز طراحی و ساخته شده باشند بدون نصب قفل ضد سرقت تفاوتی با یک درب چوبی معمولی نخواهد داشت.
 
 ادامه مطلب قصد داریم به توضیح بیشتری در مورد این سه دسته بپردازیم.
۱-درب ضد سرقت ترک:
 
این نوع دربها به دو گروه دسته بندی می شوند:
الف) درب ضد سرقت ترک وارداتی
ب) درب ضد سرقت ترک مونتاژ داخل
 
الف)درب ضد سرقت ترک وارداتی:
 
قیمت درب ضد سرقت ترک وارداتی در مقایسه با دیگر دربهای ضد سرقت موجود در بازار ایران بالاتر می باشد و از لحاظ کیفیت نیز برتری قابل توجهی نسبت به دیگر دربهای موجود در بازار دارا می باشد.واردات این دربها بیشتر از کشور ترکیه می باشد و به دلیل آنکه هزینه های گمرکی آنها بسیار بیشتر از انواع دیگر دربهاست به همین جهت از لحاظ قیمت برای مشتری گرانتر تمام می شود. 
ب)درب ضد سرقت ترک مونتاژی:
دربهای ضد سرقت ترک که به صورت مونتاژی در داخل کشور تولید می شوند. این نوع دربها که هم از لحاظ ساختاری و هم از لحاظ کیفیت با نمونه وارداتی خود تفاوتهایی دارند اما با داشتن برگ برنده خود که همانا قیمت مناسب برای مشتری است سهم بزرگی از بازار را تصاحب کرده اند.
 
۲-درب ضد سرقت چینی:
 
کشور چین که در زمینه های مختلف واردات مستقیم به کشور ما دارد در زمینه دربهای ضد سرقت نیز توانسته جایگاه ویژه ای را برای خود تصاحب کند.درب ضد سرقت چینی موجود در بازار ایران را شاید بتوان از درب ضد سرقت با کیفیت پایین تا درب ضد سرقت با کیفیت بالا دسته بندی کرد اما در دسته بندی کلی چه از لحاظ قیمتی و چه از لحاظ کیفیتی بین دربهای معمولی و دربهای ضد سرقت ترک طبقه بندی می شود.
۳-درب ضد سرقت ایرانی:
این نوع دربها که به طور کامل در داخل کشور تولید می شوند به نوعی میتوان آنها را تقلیدی از دربهای ضد سرقت ترک و دربهای ضد سرقت چینی دانست که با آوردن تکنولوژی ساخت و استفاده از دستگاههای مدرن گامی در بومی کردن این صنعت در ایران می باشد.
اما هنوز به طور کامل نمی توان به تولیدات آنها به صورت محصولی با استانداردهای کیفیتی و امنیتی بالا نگاه کرد و همین امر دلیل عدم استقبال سازندگان و مالکان به خرید از این گروه از دربهای ضد سرقت می باشد.
یکی از باورهای غلطی که در خریداران درب ضد سرقت وجود دارد این است که تعداد زبانه های درب هر چقدر بیشتر باشد به همان میزان درب ایمن تر می باشد. این باور به واقع باوری نادرست است.چه بسا در بازار دربهای ضد سرقتی موجود هستند که با وجود اینکه تعداد زبانه های قفل آنها کمتر است اما از امنیت بالاتری برخوردار هستند.
دربهای ضد سرقت چینی که با ابعاد استاندارد ۲۰۵*۱۰۵و ۲۱۰*۱۰۵با بازشوی مفید ۹۰تا ۸۵ سانتیمتر موجود می باشند که در دو مدل MDF و استیل در بازار ایران موجود می باشند. البته مدلهای ۱/۵ لنگه با ابعاد استاندارد ۲۱۰*۱۲۰در بازار موجود می باشند. ضخامت ورق رویه درب های ضد سرقت چینی در بازه ی ۴/.تا ۸/. میلیمتر می باشد. پایین بودن ضخامت ورق رویه درب موجب می شود که با کوچکترین ضربه فرورفتگی هایی در سطح درب ایجاد می شود و همچنین سطح درب به صورت مواج خواهد بود که البته موج شبکه بندی فلزی و مواد پرکننده داخلی درب ضد سرقت نیز در این امر موثر خواهد بود.همانگونه که در تمامی دربهای ضد سرقت چینی در محل نصب دستگیره و قفل ها با دو لایه شدن ورق رویه تقویت شده است ولی در صورتی که ضخامت رویه پایین باشد امکان خم کردن لنگه به وسیله اهرم وجود خواهد داشت و این مورد در مسائل ایمنی درب ضد سرقت بسیار موثر خواهد بود.
بدلیل دولایه بودن ورق رویه در دربهای ضد سرقت در اطراف قفل، برخی از فروشندگان درب ضد سرقت متاسفانه این دو لایه بودن را به تمامی قسمتهای رویه درب تعمیم می دهد.البته اگر ورق چارچوب دارای ضخامت کمی باشد و با وزن لنگه درب تناسب خوبی نداشته باشد، افتادگی لنگه درب ضد سرقت را موجب می شود که درب به خوبی و روانی باز و بسته نشده و در اصطلاح نمی توان آن را رگلاژ کرد.از نظر تعداد لولا تمامی دربهای ضد سرقت چینی موجود در بازار دارای ۴عدد لولا می باشند که به صورت مخفی می باشند که همین مورد به زیبایی درب ضد سرقت کمک بسیاری می کند و هم از نظر امنیتی احتمال اهرم کردن درب از سمت لولا را غیر ممکن میسازد.
 
ضد حریق بودن این دربها برای بالابردن ایمنی ساختمانها بسیار الزامی میباشد:
 
این نوع درب درساختمانها برای تامین فرصت و زمان مورد نیاز برای افراد جهت فرار از آتش سوزی و همچنین برای محافظت از سازه و اجزای ساختمان از درب ضد حریق استفاده می شود. این دربها که در پاگرد پله اضطراری ساختمان ها نصب می شوند وظیفه محافظت از ساکنین در زمان آتش سوزی را دارند. در ساختار داخلی دربهای ضد حریق از پشم سنگ به عنوان عایق حرارتی استفاده شده که می تواند تا مدتها پس از آتش سوزی از ورود آتش و دود به پله های اضطراری جلوگیری نماید.
دربهای ضد حریق مرغوب در بازار دربهایی هستند که دارای دستگیره آنتی پانیک باشند و از ورق فولادی ۱/۵ میلیمتر در لنگه ها و در چارچوب از ورق ۲میلیمتر استفاده شده باشد و حتما دور تا دور لنگه درب با لاستیک درزگیر پوشیده شده باشد تا به هنگام حریق با منبسط شدن خود مانع از عبور دود و گازهای سمی به داخل پاگرد پله اضطراری شود.
نکته بسیار مهم در دربهای ضد حریق آن است که به طور عموم باید بدون سطح شیشه خور باشند مگر در مواردی خاص که طبق مقررات مرجع وجود شیشه مجاز شناخته شده باشد.طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان، درب ضد حریق می بایست در مسیرهای خروج اضطراری جانمایی و نصب شود.دربهای ضد حریق نیز همانند دربهای ضد سرقت موجود در بازار ایران از نوع بی کیفیت تا با کیفیت موجود می باشند که همگی از نظر ظاهری به یکدیگر شبیه می باشند و تنها زمانی می توان تفاوت آنها را دید که کارآیی آنها را درمقابل با حریق مشاهده کرد.
 
از این رو در انتخاب درب ضد حریق موارد زیر را در نظر داشته باشید:
۱-مقاومت در برابر حریق بر حسب ساعت و دقیقه که از یک ساعت نباید کمتر باشد.
۲-ضخامت ورق فولادی کار شده در داخل درب که نباید از ۱ میل کمتر باشد.
۳-وجود دستگیره آنتی پانیک که به صورت ضربه ای در را باز می کند و از کیفیت مرغوبی برخوردار باشد.
۴-طبق استاندارد جهانی ضخامت پشم سنگ میانه درب نباید کمتر از ۶ سانتی متر باشد.

مطالب مرتبط


    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها