درب ضدسرقت

در طول تاریخ انسان همیشه به دنبال راه هایی برای ایجاد امنیت و آرامش بوده و هست. و سعی کرده است تا با اقداماتی از حریم خانه و منزل خود حفاظت کند. تولید درب های ضد سرقت یکی از این اقدامات است که امروز به بررسی آن ها بپردازیم و ببینیم که درب های ضد سرقت چه کارایی و ویژگی هایی دارند، پس در این مطلب با ما همراه باشید.
 
درب ضد سرقت چیست؟
 
درب ضد سرقت به دلیل ساختاری که دارا است نسبت به درب های معمولی مقاوم تر و دارای امنیت بسیار بالاتری است. درب ضد سرقت از نظر ساختار کلی، قفل، لولا و جنس با درب های معمولی متفاوت است. قفل ها در درب ضد سرقت بسیار تقویت شده اند و تقریبا در صورت قفل شدن غیر قابل باز کردن هستند. درب های ضد سرقت علاوه بر این که امنیت خانه را در برابر سرقت تامین می کنند باید ویژگی های دیگری از قبیل آتش پاد بودن، عایقی برای گرما و سرما، رطوبت و صدا نیز باشند.
 
اجزای درب های ضد سرقت 

درب ضد سرقت ممکن است به انواع مختلف قفل های ضد سرقت مجهز شده باشد. هر یک از این قفل ها دارای میزان امنیت های متفاوتی هستند. مهم ترین و اصلی ترین اجزا در درب ضد سرقت، قفل ها هستند. بنابراین هنگام خرید درب ضد سرقت حتما به قفل آن توجه کنید. علاوه بر این لولا در اکثر درب های ضد سرقت از خارج و یا از هر دو طرف پنهان است و این امر مانع از باز شدن درب به وسیله اهرم کردن لولا می شود. درب ضد سرقت معمولا از لایه های مختلف تشکیل شده است. جنس لایه داخلی آنها معمولا از جنس فولاد است که با یک لایه از جنس های مختلف مانند ام دی اف، اچ دی اف، فلز، شیشه و غیره روکش شده است. فضای خالی موجود در درب ضد سرقت نیز غالبا به وسیله پشم سنگ پر می شود که این امر باعث می شود درب ضد سرقت عایق صدا و حرارت نیز باشد. درب های ضدسرقت می بایست به تناسب محل مورد استفاده با ویژگی های متفاوت انتخاب گردند برای مثال می توان از درب های ساده فلزی که از دولایه ورق سخت به ضخامت یک میلیمتر در دو طرف درب و یک لایه عایق صدا و دما به عنوان لایه میانی در آپارتمان هایی که امکان ایجاد سروصدا توسط سارقین به منظور تخریب درب امکان پذیر نمی باشد استفاده نمود.
اما در مکان هایی مانند کارخانجات و کارگاه های خارج از شهر که سارقین امکان تخریب در را به راحتی دارا هستند باید از درب های ضد سرقت با ویژگی های خاص استفاده نمود تا امکان نفوذ سارقین پس از برش و تخریب لایه های سطحی درب به داخل ساختمان را غیرممکن سازند. در این گونه موارد نه تنها ضخامت لایه های فولادی در دو طرف درب به دو میلیمتر افزایش می یابند بلکه لایه میانی نیز از طریق ایجاد شبکه مستحکم فولادی به همراه تزریق مواد ویژه ضد برش، ضد مته، ضد اسید و ضد تخریب در میان آن تقویت گردیده و از استانداردهای ویژه کیفیت این گونه درب ها برخوردار می گردد. صرف نظر از استانداردهای امنیتی موردنیاز در تولید و انتخاب درب های ضدسرقت، از دیگر ویژگی های که این درب ها باید دارا باشند می توان به پوشش های روی درب اشاره کرد. اگر درب های ضد سرقت قرار است در مکان های مرطوب یا مکان های صنعتی به کار برده شوند، پوشش لایه بیرونی باید ضد رطوبت و ضد اسید باشند.
 
در هنگام خرید درب های ضد سرقت به چه نکاتی باید توجه کرد؟
در خرید اینگونه درب ها اولین انتظار ایجاد حس امنیت است که برای رسیدن به این مقصود باید به چند نکته در هنگام خرید توجه نمود.
 
1- جنس چهارچوب : که باید فلز به کار رفته در آن از الیاژ خوب و با کیفیت باشد و محل های اتصال ورق ها جوش کاری مناسبی داشته باشند و بهتر است .

2- ضخامت چهارچوب: ضخامت چارچوب باید 1.5 میلی متر باشد و یا بالاتر از آن
 
3- جنس لولا: که از موارد بسیار مهمی است که باید به آن توجه نمود زیرا لنگه درب بر روی این لولا ها میچرخد و باید بتواند به آسانی وزن لنگه درب را تحمل کند که اگر جنس و تعداد لولا ها نا مرغوب و کم باشد پس از گذشت مدتی درب از حالت تنظیم و ریگلاژی خارج میشود که بهترین حالت استفاده از 3 عدد لولا و همچنین استفاده از لولای بلبرینگ دار است .
 
 4- جنس لایه: درست است که طرح لایه درب به صورت سلیقه ای بوده اما توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که جنس لایه باید متناسب با محل استفاده انتخاب شود به طور مثال جنس ام دی اف از زیبایی و براقیت بیشتری نسبت به جنس ملامینه و پی وی سی برخوردار است اما در مقابل خش و نور افتاب دارای استحکام کمتری است.

5- باید به فضای داخلی بین دو طرف درب دقت نمود که باید از ورقی فولادی تشکیل شده باشد و اگر داخل درب تهی از ورق فولادی باشد در حقیقت شما یک درب معمولی در ابعاد بزرگتر خریداری نموده اید البته با پرداخت هزینه یک درب ضد سرقت!

6- از قفل ها و کلید ها مطمئن باشین و در نظر داشته باشین بهترین نوع قفل موجود در جهان برای کشور ترکیه و شرکت کاله می باشد که در ایران به وفور یافت میشود و هیچ گونه مشکلی برای یافتن این نوع قفل ها نمی باشد .
7- کیفیت دستگیره ها و ابزار یراقی که در ساخت درب های ضد سرقت مورد استفاده قرار گرفته است اطمینان حاصل کنید
 
ویژگیهای درب های ضد سرقت:
 
درب های ضد سرقت که از استاندارد های روز جهانی بره میبرند در مقایسه با درب های دیگر دارای ویژگیهای بسیاری میباشد که میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

1- در داخل درب های ضد سرقت از یک ورقه فلزی بسیار محکمی استفاده میشود که مانع از هر نوع ورود و نفوذ سارقان میگردد.
2- بر خلاف درب های معمولی درب های ضد سرقت از یه نقطه به چهارچوب متصل نشده و با بهره گیری از قفل ها و ساختار گاو صندوق ها،درب های ضد سرقت از چندین نقطه به چهرچوب متصل میشوند که این خود از ویژگیهای منحصر به فرد درب های ضد سرقت میباشد.
3- درب های ضد سرقت دارای عایق صوتی میباشند.
4- در ساخت درب های ضد سرقت از سنگ پشم نسوز هم برای جلوگیری از حریق استفاده میشود که عایق حرارت میباشد ساخت این درب ها به گونه ای باید باشد که با رعایت استاندارد های لازم در هنگام آتش سوزی مانع از ورود و کمک رسانی نیروهای امدادی نگردد.
5- ساختار درب های ضد سرقت به گونه ای میباشد که بعد از نصب در چهارچوب غیر قابل اهرم کردن میباشد.
6- در اطراف درب های ضد سرقت از یک نوار یا زه لاستیکی به منظور جلوگیری از ورود گرد و خاک و همچنین جلوگیری از اتلاف انرژی استفاده شده است.
7- نصب آسان درب های ضد سرقت باعث شده است که در انتهای عملیات ساخت و ساز اقدام به نصب درب های ضد سرقت شود که این خود باعث میشود کمترین آسیب به درب وارد شود.
8- قفل درب های ضد سرقت دارای 11 زبانه میباشند که در سه جهت مختلف عمل میکنند.
9- ضخامت ورق به کا رفته در آن بیش از یک میلی متر است که خود گویای امنیت و استحکام این نوع درب هاست.
10-  ضد آب بودن
11- دیر خراب شدن درب و ابزار یراق آن
12- نصب آسان
13- تنوع در ظاهر و زیبایی آن و همچنین رنگ بندی متنوع آماده
14- تنوع در ابعاد و ضخامت های آن
15- روکش های متنوع از جنس های مختلف
16- عایق اتلاف انرژی
17- تنوع بسیار زیاد قیمت با توجه به مواد استفاده شده در آن
18- جلوگیری از صدا یا کاهش دهنده صدا
19- قفل های شب بند
20- زنگ اضافی و دوربین چشمی که در داخل خود در قرار گرفته است.

با توجه به ویژگی های بسیار زیادی که درب های ضد سرقت نسبت به درب های معمولی دارند به خصوص از لحاظ امنیت میتوان اینگونه درب ها را جایگزین بسیار مناسبی برای درب های معمولی دانست.

 

 نکاتی در خصوص فریم انتظار درب ضد سرقت


اولین نکته زمان نصب فریم انتظار درب های ضد سرقت است که باید در پاین عملیات دیوار چینی و قبل از سفید کاری باشد.
ابعاد قوطی مورد استفاده در ساخت فریم انتظار بهتر است 4*8 سانتی متر باشد البته از ابعاد کمتر نیز میتوان استفاده کرد که بستگی به شرایط چهار چوب نیز دارد و بهتر است قبل از نصب ان با مشاورین این گونه درب ها مشورت نمود.
ابعاد خود فریم انتظار که البته به صورت آماده به فروش میرسد باید به این نکته توجه کرد که ابعاد داخل به داخل فریم انتظار باید از ابعاد پشت به پشت لنگه درب ضد سرقت به اندازه یک سانتیمتر بزرگ تر باشد برای مثال اگر ابعاد فریم انتظار 210*105 باشد ابعاد لنگه درب باید یک سانتی متر کوچکتر باشد یعنی 209*104
فریم انتظار را حتما قبل از نصب رنگ آمیزی نمایید که در حین عملیات ساختمانی از زنگ زدگی و خوردگی آن جلوگیری شود.
در هنگام نصب فریم انتظار توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که فریم انتظار به صورت کاملا تراز و شاقول در محل مورد نظر نصب گردد که در صورت تاب افتادن به آن درب به شکل درست در محل خود قرار نگرفته و نصب لنگه درب ضد سرقت با مشکل مواجه میشود که برای حل این مشکل بهتر است در هنگام نصب فریم انتظار را به وسیله ریسمان ابعاد دو طرف آن را با هم اندازه کرد(4 ریسمانه)
قرار گرفتن سطح فریم انتظار نسبت به سطح محل نصب نیز از موارد مهم دیگر است که باید قسمت پاخور فریم انتظار دقیقا هم سطح با سطح زمین بوده و به هیچ وجه نه بالاتر نه پایین تر باشد.

 

مطالب مرتبط


    تنظیمات
    این پرونده را به اشتراک بگذارید :
    Facebook Twitter Google LinkedIn
    برچسب ها